stres i egzamin listopad 8, 2014

matura; emocje; relaks; ćwiczenia; fiszki

Utarło się przekonanie, że stres jest utrapieniem współczesnego świata; że jest przyczyną problemów i niepowodzeń w szkole; że jest emocjonalną, fizyczną i psychiczną reakcją na konflikty, wyzwania, napięcia środowiska. Niemniej jest to zjawisko normalne, wręcz niezbędne. Żaden żywy organizm, który nie przejawiałby reakcji stresowych nie przetrwałby. Stres nie jest czymś, czego trzeba unikać. Stres można opanować na różne sposoby, np. przesuwając fiszki eREpetitio, tak jak wierni różnych religii przesuwają koraliki różańca.

http://www.erepetitio.com/pl/set/186/fiszki-angielski-erepetytorium-matura-podstawowa

Stres staje się problemem, gdy:

  1. Wyolbrzymiamy daną sytuację, nadajemy jej zbyt duże znaczenie, tak jakby od tego zależało nasze życie. Ludzie reagują w różny sposób na egzamin. Jedni są zdenerwowani i spięci, drudzy obojętni, a inni czerpią z tego przyjemność. Egzaminator czy nauczyciel jest dla wszystkich ten sam, pytania podobne, a jakże różne reakcje.

  2. Stres kumuluje się, jeśli reakcja stresowa jest uruchamiana zbyt często i utrzymuje się długi czas. Nasze ciało i umysł nie mają możliwości powrócenia do normalnego stanu pomiędzy każdym czynnikiem powodującym stres.

Główne objawy reakcji stresowej:

  • zwiększone ciśnienie krwi,

  • przyspieszone bicie serca,

  • wzmożone napięcie mięśni,

  • przyspieszony oddech,

  • zwiększone zużycie tlenu,

  • problemy z koncentracją.

Czy jest jakiś lekarstwo na stres?
Prostym sposobem radzenia sobie z nim jest relaks. Jeśli jest stosowany regularnie to:

  • zwiększa poziom energii życiowej,

  • zmniejsza bóle głowy,

  • wzmacnia koncentrację,

  • obniża emocjonalne wzburzenie,

  • zwiększa zdolność do radzenia sobie z problemami,

  • obniża ciśnienie krwi.

Ludzie, którzy regularnie się relaksują, szybko powracają do równowagi po sytuacji stresowej.

Praktyczne wskazówki relaksacyjne

  1. Codziennie poświęć kilka minut na relaks. Relaksuj się przed każdą sesją uczenia się.

  2. Koncentruj się na ćwiczeniu, ale rób to z nastawieniem pasywnym. Unikaj relaksowania się za wszelką cenę, tylko kieruj uwagę na samo ćwiczenie. Stan relaksu osiągniesz samoczynnie.

Praktyczne ćwiczenie
Usiądź na krześle, opierając plecy o oparcie krzesła. Dłonie połóż wygodnie na udach. Stopy spoczywają wygodnie na podłodze. Głowa jest wyprostowana. Gdy przyjąłeś już wygodną pozycję, zamknij oczy, zrób kilka głębokich oddechów, pozwól aby twój oddech się uspokoił. Teraz zacznij napinać i rozluźniać poszczególne partie mięśni ciała, rozpoczynając od głowy.

  1. Napinaj przez około 5 sekund mięśnie czoła, a następnie przez 5 sekund pozwól im się rozluźnić.

  2. Napinaj przez około 5 sekund mięśnie oczu, a następnie przez około 5 sekund rozluźniaj je.

  3. Napinaj przez około 5 sekund mięśnie żuchwy i twarzy, a następnie przez około 5 sekund rozluźniaj je.

  4. Napinaj przez około 5 sekund mięśnie karku i przez 5 sekund rozluźniaj je.

Kontynuujesz to ćwiczenie koncentrując się na napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych grup mięśni:

  • przedramion i palców dłoni,

  • barków i ramion,

  • klatki piersiowej,

  • brzucha,

  • ud,

  • kolan,

  • łydek,

  • palców stóp.

Po wykonaniu wszystkich ćwiczeń otwórz oczy.

Wykonuj to ćwiczenie relaksacyjne kiedy czujesz się zmęczony, zdenerwowany, a szczególnie wtedy, kiedy się uczysz, zwłaszcza z zestawów eREpetitio.

www.erepetitio.com/pl/set/186/fiszki-angielski-erepetytorium-matura-podstawowa